Den gode filmoplevelse

Er det biograferne eller filmproducenterne i Danmark, der bestemmer, hvornår en ny spillefilm må frigives til det store videomarked? En aftale i branchen har hidtil betydet, at biograferne har monopol på visning af danske film de første seks måneder efter premieren, mens udenlandske film slippes fri efter fire måneder. Da distributionsmønstret i takt med nye digitale tjenester ændrer sig, har danske filmproducenter opsagt aftalen, hvad der forståeligt nok har skabt forbitrelse hos biografejerne, der truer med at boykotte film, der slippes ud for tidligt. Det er specielt den nye tekniske mulighed VoD, der betyder Video on Demand, der har aktualiseret den standende konflikt. Med VoD behøver man ikke at køre/cykle,trave hen til videoshoppen, men kan tilfredsstille sin hunger efter filmiske nyheder hjemme i sofaen med et let tryk på knappen og betale over nettet.

I USA kan VoD-tjenesten Home Premiere nu tilbyde kunderne de nyeste film, blot 60 dage efter premieren, og det opleves af biografbranchen som en alvorlig trussel.

En erfaren medieperson, Jørgen Ramskov, der er tidligere tv-direktør i DR og forhenværende områdedirektør på Filminstituttet, har sin klare mening om den nye trend og trussel, og i filmbladet Ekko nr. 53 udtrykker han den sådan:

– Hvis biograferne herhjemme i ramme alvor tror, at de kan styre en global forbrugeradfærd, står dansk film over for et selvmål af historiske dimensioner. Biografernes kamp mod VoD er dømt til at slå fejl, og den danske filmbranche bør i stedet åbne vinduerne og møde udfordringerne med innovation og produktudvikling. Et vist fald i biografernes indtægter er uundgåeligt, hvis vinduet åbnes. Men det er næppe stort, for biografbesøg er en begivenhed, en oplevelse sammen med venner, familie eller kæreste, og intet tyder på, at vi fravælger biografoplevelsen.

Med vores mangeårige erfaring med at drive Filmklubben Thy må vi give Jørgen Ramskov ret. Intet kan endnu konkurrere med oplevelsen af den gode film på det store lærred i det mørke rum i absolut koncentration. Interessen for at blive lukket ind til denne filmkultur her i Thy er ret konstant, og selv om antallet af fladskærme hjemme i stuerne er vokset betragteligt i de seneste år, ændrer det ikke på lysten til den ultimative oplevelse. Det skaber det økonomiske grundlag for Kino i Thisted, og det giver os lyst til fortsat at drive filmklub i det nordvestlige hjørne, hvor der er rigtig langt til de nærmeste provinsbyer.