Filmklubben Thy Velkommen til Filmklubben Thy's hjemmeside

Filmklubben Thy
The good Life // 22. mar.

Instruktør: Eva Mulvad, 83 min

(Danmark, 2011)

 

Bestyrelsen gør sig hvert år ihærdige anstrengelser for at bringe en operafilm og en dokumentarfilm af høj kvalitet. Det sidste er lykkedes i år. Vi bringer her et uddrag af ZinemaZones omtale:

Det er ikke let at vænne sig til et liv med blikket fast forankret på den slunkne bankkonto, når man er født og skabt til en tilværelse på første klasse. Det er dog virkeligheden for mor og datter Beckmann, som Eva Mulvads fine dokumentarfilm følger gennem 3 år i deres stillestående liv i Portugal. To kvinder ubarmhjertigt indhentet af virkeligheden efter en ung- og barndom i den ypperste luksus.

I små sekvenser får vi opridset forhistorien. Familien Beckmann levede i sus og dus i det portugisiske, da alle virksomheder blev nationaliseret ved det kommunistiske magtskifte i 70’erne, og pludselig var formuen væk. Der blevet levet videre i de høje gear, men nu er pengene sluppet op og kun moderens sparsomme pension er til rådighed. Hvor normale arbejdsduelige personer ville smøge ærmerne op, skære forbruget ned og finde sig et arbejde, fastholder den gamle mor og hendes gennemførte fantast af en datter at fastholde fordum tiders livsindstilling.

Det er en regulær opvisning i ansvarsfraskrivelse, når den aldeles voksne datter i 50’erne, slynger om sig med anklager mod moderen for ikke at have opdraget hende til et liv, hvor arbejde og pligter var en del af hverdagen – men selv om det tangerer det enerverende, så er Eva Mulvads stædige fastholdelse af datterens skingre retorik og moderens let opgivende hovedrysten også filmens styrke. For der spores ingen nævneværdig erkendelse af situationens alvor. Den gamle mor er nok den mest realistiske, gift til penge, og nu i det forfærdelige dilemma, at hun kunne have en rimelig tilværelse, hvis hun strittede sin møgforkælede datter ud, men man fornemmer i hendes opgivende øjne, at hun trods alt påtager sig ansvaret for at have opdraget datteren til et liv uden skyggen af monetære bekymringer.

Kilde: Frederik Asscenfeldt Vandrup, CinemaZone

 

 

Der er lukket for kommentarer.