Instruktør: Andreas Koefoed. Spilletid: 95 minutter (Danmark, Frankrig, 2021)

Instruktør Andreas Koefoed afklæder kunstverdenens charlataner i den vildt forførende og thriller-nervepirrende kunstkrimi-dokumentar om et forsvundet Leonardo da Vinci-maleri, skriver Kristian Ditlev Jensen i Ekko, og giver fem ud af seks stjerner.

I 2005 dukker Leonardo da Vincis maleri af verdens frelser –Il Salvator Mundi, altså Jesus Kristus – op. Man mente ellers maleriet var gået tabt i 1603. To ”sleeper hunters” – kunsthandlere på udkig efter undervurderede værker- køber det og får dets ægthed verificeret, næsten – men pyt! Maleriet sættes til salg for 200 millioner dollars. For går den, så går den…

Filmen fortælles i tre kapitler. Det første er en kunstdel omhandlende selve billedet, dets historie og ægthed. Andet kapitel handler om de vilde handler, der bliver lavet med billedet, samt al den snyd og ”fake news” der indgår. Og til sidst, på den geopolitiske arena indgår smilende saudiarabiske prinser og franske præsidenter studehandler.

Det er en æstetisk og smuk dokumentar med droneoptagelser af Louvre og den gyldne engel over Berlin. Den har sart lys gennem hørgardiner, sprød skarphed, arkitektur i matematiske linjer, tætte macro-optagelser af små sprækker i oliemalingens skønhed og hammershøiske åbne vinduer og døre. I portrætter og interviews, som instruktøren konsekvent har ladet filme i modlys, får ansigterne præg af samme dybde som i højrenæssancens portrætter.

I Christies auktionshus slår Salvador Mundi alle rekorder og går for 400 millioner dollars og helt vanvittige 50 millioner dollars i salær – alle er målløse! Andreas Koefoed afdækker hele historien, afslører branchens charlataner og viser heltene – men hvem er hvem? Instruktøren smiler skælmsk til publikum gennem hele filmen.

Men det er et Mona Lisa-smil.

Kilde: Kristian Ditlev Jensen. Ekko, januar, 2022.

Filmen vises torsdag d.5. januar, 2023