I slutningen af juli måned sagsøgte Scarlett Johanson Disney-koncernen med krav om et beløb på 50 millioner dollar. Årsag? Samme dag som filmen Black Widow havde biografpremiere (9.juli) viste streamingtjenesten Disney+ filmen med den verdensberømte skuespiller i hovedrollen. Her sættes fingeren på et ømt sted i den verserende krig mellem biograferne og streamingtjenesterne:

Et vigtigt begreb i denne sammenhæng er ”biografvinduet”. Det er den periode hvor nye film forbeholdes biograferne – herhjemme traditionelt en periode på 4 måneder.

Filmmagasinet Ekko omtaler stillingskrigen mellem de danske biografer og de internationale filmselskaber Disney og Warnes Bros. Sidstnævnte har i USA valgt helt at droppe biografvinduet, og herhjemme har selskabet ændret biografernes eksklusive visningsperiode fra 122 dage til 28 dage. Det har fx fået Nordisk Film til at boykotte Godzilla vs Tom & Jerry.

Hvad betyder det for Filmklubben Thy?

Ovenstående konflikt betyder, at KINO, ligesom de allerfleste biografer her i landet, boykotter Nomadland – hvilket jo er et scoop for Filmklubben Thy. Vi er nemlig ikke del af konflikten mellem biograferne og udlejningsselskaberne, og vi kan således lægge ud med en tredobbelt Oscarvinder. Efter et års påtvunget pause glæder vi os helt vildt til at komme i gang igen – og vi præsenterer som vanligt en perlerække af spændende kvalitetsfilm, herunder andre prisvindende mesterværker som Jonas Poher Rasmussens Flugt, der er en meget rost kombination af animations- og dokumentarfilm. Vi har bestræbt os på geografisk (nordisk, asiatisk, sydeuropæisk og amerikansk) og genremæssig spredning: drama- og musikfilm samt en enkelt komedie (med den fænomenale engelsk-indiske skuespiller Dev Patel.

Hvordan klarer biograferne sig?

Ifølge filmmagasinet Ekko har 57 af landets 167 biografer tabt 145 millioner efter 5 måneders nedlukning i 2020 – og for KINO i Thisteds vedkommende er nedgangen også markant. Dagbladet Politiken mener at Ternet Ninja 2 skal sparke røv for at redde hårdt pressede provinsbiografer”. Bond 25: No time to die er også udset til at være redningsplanke for de danske biografer.

Bestyrelsen for Filmklubben Thy håber, at vores (og andre) biografer overlever, for vi mener, som heldigvis mange med os, at der er pokker til forskel på at sidde hjemme i stuen foran TV-skærmen sammenlignet med KINOs store lærred og samværet med gode venner og bekendte. Så opfordringen herfra skal da lyde: Brug biffen!

Særordninger for medlemmer af vores filmklub?

Vi ved, at nogle af vores medlemmer ofte spiser på Ristorante Italiano før eller efter den sene forestilling. Vi har efter forhandling med restauranten opnået følgende: Mod forevisning af medlemskort til Filmklubben Thy ydes der 20% rabat, når man spiser på forevisningsdatoerne – bestil evt. bord.

KINO viser også ”smalle” film, hvor der normalt ikke er den store søgning til de levende billeder. Her har biografen luftet muligheden af rabat til filmklubbens medlemmer. Det vil blive et ad hoc-tilbud, og vi vil få besked via e-mail.

Det skal blive herligt at se mange, nye og gamle, medlemmer møde op i slutningen af september. Vi har jo et yderst favorabelt tilbud. Medlemstallet er stabilt, normalt på den pæne side af 200 – så velkommen endnu en gang!

/GR

Gunner Roed (formand, tlf. 97985023), Henning Krogsgaard Nielsen (kasserer), Lone Hust, Lisbeth Isaksen, Elisabet Marholt, Jørgen Vestergaard og Lars Rask Mortensen.

Redaktør: Birthe Eisum,