Instruktør: Alexander Payne, spilletid 133 min,
(USA, 2023)

Instruktør Alexander Payne har skabt en mega intelligent, meget morsom og længselsfuld film om en kostskolelærer i 1970’ernes Massachusetts.
The Holdovers er de elever, som ikke kommer hjem i juleferien. Dem ingen vil have. De tre umage meget velspillende hovedpersoner i filmen: læreren, eleven og køkkenchefen ender tvunget af omstændighederne, som ”holdovers” og må tilbringe julen sammen på kostskolen. Gennem filmen udvikles forholdet og forståelsen mellem de tre outsidere sig. Et skadestuebesøg, en personalefest og en illegal tur til Boston er med til at sætte skub i tingene.

Kostskolelæreren Paul Hunham spillet af Paul Giamatti underviser i historie på overklassegymnasiet Barton. Han er en ensom, gnaven, utilnærmelig og usympatisk midaldrende mand. En type Payne også tidligere vittigt har udforsket.
I en tale kalder Paul skolens privilegerede elever for ”væmmelige små filistre” og ”vulgære hormonbomber”. Han går ikke op i at være vellidt, hverken blandt elever eller kolleger.

Eleven, Angus Tully spilles suverænt af Dominic Sessa. Angus kommer fra et velhavende, samspilsramt hjem, hvor han ikke rigtigt er ønsket længere og hans provokerende opførsel kan ses både som oprør og et ønske om at blive set.
Køkkenchefen Mary Lamb spilles indlevende af Da’Vine Joy Randolph. Hun er blevet på skolen for at lave mad til ”the holdovers”. Hun bærer på en sorg. Hendes søn gik på Barton fordi hun arbejdede der, men han måtte i militæret og døde meningsløst i Vietnam, da hun ikke havde hverken status eller forbindelser til at undgå udsendelsen, som mange af de hvide drenge ellers havde. Forholdet mellem Mary og Paul er hurtigt ret godt, blandt andet da hun introducerer ham (som elsker antikkens filosoffer) til kulørte TV-quizzer.

Efter flere genvordigheder og sammenstød viser der sig et vist sammenfald mellem de tre ellers så forskellige karakterers skæbner og de erfarer, at man ikke altid behøver at tænke det værste om andre.
The Holdovers er en film om klasse. En ”klog film, smukt, roligt og stemningsfuldt fotograferet i 1970’er-stil og med masser af tekstur i billederne af danske Eigil Bryld. Det er også en underholdende og varm film, som man får det godt af at se”.

Kilder: Christian Monggaard, Information og Wendy Ide, Ekko.
Filmen vises torsdag d. 9. januar, 2025