Instruktør: Darren Aronofsky, 111 min.

(USA, 2008)

Filmen fortæller historien om Randy ’The Ram’ Robinson, der engang var kongen af fribrydning, men som med kroppens forfald er blevet degraderet til en skygge af sig selv. Som Rocky lever han for endnu en tur i ringen, og når han må tage arbejde i et supermarked, drømmer han sig tilbage til 80´erne, da han var beundret af mænd og tilbedt af kvinder.

I filmbladet Ekko nr. 45 fastslår Kristoffer Hegnsvad, at Mickey Rourke ikke bare spiller, men er historien om Randy. Han er ikonet fra 80´erne, der var i liga med de største – James Dean, Marlon Brando og Steve McQueen – men forbitret på Hollywood vendte han det hele ryggen og valgte bokseringen. Og da han forslået vendte tilbage til skuespillet, måtte han som et andet ringvrag tage imod de filmtilbud, han fik – for at betale sine regninger og i håb om at genvinde en plads i solen.

Filmen vandt Guldløven ved festivalen i Venedig, og juryformanden Wim Wenders lagde ikke skjul på, at han var stærkt utilfreds med, at man i Venedig har en regel om, at Guldløven og hovedrollepriserne ikke må gå til samme film.

Ved den danske premiere i maj 2009 var Christian Monggaard i Information meget begejstret og skrev bl.a.: ”At The Wrestler er blevet så god en film er Mickey Rourkes fortjeneste. Han spiller rollen som den afdankede wrestler med en forbløffende naturlighed og inspirerende mangel på forfængelighed. Man skal altid passe på med at drage for mange paralleller mellem en skuespiller og de personer, han eller hun spiller på film, men det er umuligt ikke at blive rørt og samtidig have Rourkes liv og karriere in mente.”

Monggaard roser også instruktøren, der tidligere har fået en vis opmærksomhed for  mere stiliserede film. ” Det håndholdte kamera er hele tiden i hælene på Randy, og man får fornemmelsen af, at Darren Aronofsky har ladet sig inspirere af de minimalistiske, belgiske Dardenne-brødre, som har forædlet en nærgående, men lavmælt, visuel stil, hvor kameraet bruges til så at sige at trænge ind i hovedet på hovedpersonerne.”

Kilder: Ekko og Information