På opfordring – og som afgået formand – skal jeg her knytte et par ord til foreningen Filmklubben Thy og dens historie. Filmklubben har som bekendt eksisteret siden 1981, men også før den tid var der en stærk filminteresse på klubbasis. Allerede midt i 1970erne lavede vi særarrangementer med biografen, og jeg fik en aftale med biografejer Gunnar Obel om at vise seks film for ti kroner.
Glæden ved at gå ind i den (efterhånden) mørke biografsal, glemme tid og sted og blive suget ind i et ukendt univers er for mig en oplevelse af højeste karat: mørket, lærredet og lyden fantastisk at opleve fx den altomfattende stilhed ved spændingens højdepunkter. Her kan stuens TV slet ikke være med.
En sideeffekt ved den lokale filmklub er den summende, glade stemning vi oplever i KINOs forhal. Her kan virkelig mærke de stærke sociale bånd – ”det føles jo næsten som om vi er samlet i en stor familie”, som et medlem sagde. Og den følelse er vel netop en del af filmoplevelsen.
Ligesom biografernes omsætning nu er i vækst efter Coronakrisen, er Filmklubben Thy ved at stabilisere medlemstallet. Før krisen var vi i underkanten af 250, sidste sæson i underkanten af 200, og vi er nok på vej op efter at flere unge er begyndt at melde sig ind. Vi er givetvis den største lokale filmklub i landet – og det er jo stort at være med i!
Jeg tror på fortsat gode vilkår for klubben, siger tak for det fremragende samarbejde med Dorte og Carsten i KINO og er også tilfreds med at vi de senere år har fået et tilskud fra Thisted kommune – det er jo også en anerkendelse af det kulturelle tilbud vi tilbyder. Uden kasserer Henning Krogsgaard Nielsen og vores redaktør, Birthe Eisum og søn, Thomas, som webmaster gik det slet ikke.
Om programmet i år: Den nye bestyrelse har et fremragende tilbud og overholder formålsparagraffens krav om kvalitetsfilm fra vidt forskellige dele af verden med en fin genremæssig fordeling. Årets scoop er ”The Zone of Interest”, tror jeg – og jeg glæder mig til at se Juliette Binoche i Mellem To Verdener.
Fælles for de omhyggeligt udvalgte film, er at de alle scorer højt på filmmagasinet EKKOs kvalitetsbarometer. Bedre kan det ikke være!
Jeg er glad for, og tryg ved, at overlade formandskabet til Lars Rask Mortensen. Tag godt imod ham og den nye bestyrelse. Det skal blive rart at se gamle og nye medlemmer ved sæsonstart!

/Gunner Roed

Velkommen
Jeg vil gerne byde alle medlemmer gamle som nye -hjertelig velkommen i Filmklubben Thy!
Trods formandstitlen er jeg ikke nogen hardcore filmnørd, nærmere bare en almindelig filmnyder, som gennem årene har set mange knaldgode film i vores filmklub. Af og til har der været film, som i første omgang ikke helt fangede mig, men efterfølgende har jeg med stor fornøjelse diskuteret og præciseret episoder og fortolkninger sammen med min kone. Når film rører os og får os til at tænke, føle, se og undres (måske endda forstå) – så synes jeg det er af stor værdi.
I Kino’s mørke venter os gode oplevelser, stille indlevelse, overraskende perspektiver, nye indsigter, store dramaer, spænding og meget, meget mere at arbejde med. Glæd jer -I vil næppe fortryde. Det har jeg i hvert fald aldrig gjort.
God fornøjelse med læsning af hæftet og ikke mindst med at se de 12 forhåbentligt velvalgte film.
Igen i år får medlemmer hhv. 20% og 10% rabat på restauranterne Porto og Læ, ved fremvisning af medlemskort før eller efter forestillingen på “forestillingsdagene”.

/Lars Rask Mortensen

Bestyrelsen:
Lars Rask Mortensen (formand), Henning Krogsgaard Nielsen (kasserer), Lone Hust, Lisbeth Isaksen, Elisabet Marholt, Dorte Mosgaard, Michael Dela, Anne-Birgit Odgaard (suppleant)

Redaktør: Birthe Eisum
Webmaster: Thomas Eisum