Instruktør: Eskil Vogt. Spilletid: 117 min. (Norge, 2021)

Den norske instruktør og manuskriptforfatter har skabt et værk, der leder tanken hen på svenske Tomas Alfredsons Lad den rette komme ind (tidligere vist i Filmklubben). Det mener i hvert fald Rikke Schubart, der roser filmen meget i Ekko nr. 89. Hendes eneste anke er filmens brug af personer, der tilhører etniske minoriteter. Måske er her tale om såkaldt farveblind casting, men plottet synes at trække på negative stereotyper og fordomme om de fremmede som mystiske og farlige.
Familien med den niårige Ida og den autistiske storesøster Anna flytter ind i et boligkompleks i sommerferien. Ida møder den jævnaldrende Ben, der kan bevæge små ting ved tankens kraft. Filmen udforsker, hvor langt børn vil gå, hvis de ikke bliver opdaget og endda har superkræfter. De møder den blide Aisha, der kan høre sprogløse Annas tanker, og hun kan mærke, når der er brug for hende. Gennem Aisha viser det sig, at også Anna har særlige kræfter. Alle fire børn finder sammen, og Ida organiserer, at de skal udvikle kræfterne. Men magten splitter børnene, og konsekvenserne bliver fatale.
Rikke Schubart roser billederne og kameraføringen: ”Der er en bevægende poesi i billederne, en paradoksal forening af det skønne og det onde, der bliver til et smukt mareridt”. Hun vil ikke fremhæve enkelte skuespillere, da filmen er vellykket castet, og hun finder, at alle fire børn er forrygende. Den mest udfordrende figur er Ida, den jaloux lillesøster. Hun spilles af unge Rakel Leonora Fløttum med en imponerende demonstration af et barns brede spektrum af følelser.
Anmelderen fastslår: ”De uskyldige er en grum, smuk og intelligent film, hvor børns impulsive følelser bliver taget lige så seriøst som voksnes”.

Filmen vises torsdag d. 10. november, 2022