Instruktør: Michael Pearce. Spilletid: 107 min. (Storbritannien, 2017)

Beast er en foruroligende kærlighedsfortælling om gådefuld vildskab og bæstet i mennesket.
I det engelske thriller-drama kommer uhyggen, vildskaben og passionen skiftevis snigende og bragende.
Den 27-årige, underkuede Moll (Jessie Buckley) bor hos sine forældre på den britiske ø Jersey, der ligger isoleret i Den Engelske Kanal. Her passer hun sin demente far, mens moren dominerer hjemmet sammen med Molls voksne søskende.
Efter en fest møder Moll den unge og gådefulde Pascal (Johnny Flynn), der lever et eremitliv på kanten af samfundet. Han bor alene, lever fra dag til dag og skyder ulovligt kaniner i øens vilde natur. Moll og Pascal forelsker sig hurtigt og stormfuldt i hinanden, hvilket bestemt ikke huer Molls konforme familie.
Samtidig er Jersey plaget af en ukendt seriemorder, der igennem længere tid har myrdet nogle af øens unge piger. Hurtigt lander mistanken på Pascal, der har en belastende fortid. Netop som Moll løsriver sig fra sin familie, begynder hun at tvivle på Pascals hensigter. Hvem kan hun efterhånden stole på?
Krimigåden ligger latent i hele fortællingen og folder sig især ud i sidste halvdel. Det er dog filmens knugende og insisterende uhygge, der sætter sig fast og tegner filmens grundtone.
Molls familie repræsenterer den småborgerlige tilværelse, hvor sengetiderne skal overholdes, og man har jakkesæt på i den lokale golfklub. Symbolikken er derfor klar, da Moll tørrer sine beskidte, jordede fingre i familiens hvide sofa. Vildskaben og naturen trænger sig ind på civilisationen.
Pascal er alt det modsatte, og det er især det, der tiltrækker Moll. ”Hans lugt,” svarer Moll, da hun bliver spurgt, hvad hun ser i ham
Fordi Moll står splittet mellem sin familie og Pascal, er Beast også en fortælling om løsrivelse.
Instruktøren er selv født og opvokset på Jersey. Det fornemmer man, fordi øens klippenatur og vildskab er filmet meget aktivt

Kilde: Filmmagasinet Ekko
Filmen vises torsdag d.7. november, kl. 16.15 og 18.30.