Et ægtepar, frisøren Zhenya og sælgeren Boris, står midt i en skilsmisse og skal bare lige have solgt lejligheden. Kærligheden er slut, og de skændes om hvem, der skal have hvad, også om deres tolvårige søn, Alyosla. Ham er der ingen, der vil have. Næste dag spiser han sin morgenmad, løber ned ad trappen med sin skoletaske på ryggen – og forsvinder.
Der går to dage, før Zhenya og Boris opdager, at Alyosla er væk. De er begge væk fra hjemmet, og instruktøren tager sig ubehageligt god tid til at udstille, hvor selvoptagne forældrene er.
Anmelderen Samina Jakobsen skriver i Ekko: ”Genistregen er, at Alyosla i den dvælende åbningssekvens etableres som hovedperson. Vi venter på ham, da skolen ringer ud, og følger ham hjem gennem skoven. Alyosla finder et afspærringsbånd fra politiet, leger med det og lader det stige til vejrs som det forsvundne barns ballon i Fritz Lang-klassikeren M. Vi glemmer ikke dette foruroligende billede og vil gerne tilbage til ham. Men vi får ikke lov. Selv instruktøren har forladt ham…
Zvyagintsev orkestrerer Loveless som en langsommelig thriller. Lange indstillinger og et minutiøst bevægende kamera giver os god tid til at ransage hvert eneste bjergtagende billede. Samtidig er manuskriptet så fænomenalt skruet sammen, at man både leder i tid og rum…
Zvyagintsev maler et billede af et depraveret samfund, og fotografen Mikhail Krichman forstærker det på smukkeste vis i kuldefremkaldende billeder.”
Den russiske instruktørs Leviathan (fremragende film vist i Filmklubben Thy i 2015) vandt Cannes-festivalen manuskriptpris og Loveless vandt juryens pris i 2017.
Filmen vises torsdag d. 7. marts kl. 16.15 og 18.30