I de sidste par år er danske biografer blevet digitaliserede, og det gælder også Kino i Thisted. Alle tre sale har nu digitalt udstyr, og i sal 1 og sal 2 kan der vises 3D film. Den gode gamle kinomaskine til tunge 35mm filmruller står dog stadigvæk i operatørrummet ved sal 1, men direktør Dorte Gade fortæller, at den snart skal skrottes. Ganske vist spiser den ikke brød, men hvis den skal være up-to-date, skal den med jævne mellemrum serviceres, og det mener hun ikke kan betale sig. Rent praktisk har det betydet for Filmklubben Thy, at enkelte planlagte titler i den kommende sæson måtte opgives, da de kun eksisterede hos udlejningsselskaberne i den analoge form.

Den store fordel for publikum i Kino er, at nu er filmene på lærredet aldrig ridsede, og billedroen er 100 procent stabil. Før i tiden kunne man opleve, at lidt ældre filmkopier kom til Thisted med visse små skavanker; f.eks. kunne de enkelte filmruller fra den forrige biograf været splejset forkert sammen, hvilket først blev opdaget under forestillingen.

For Dorte Gade og hendes daglige hold af filmoperatører betyder den digitale revolution også et farvel til fysisk slid og tunge løft. En ”gammeldags” spillefilm vejer omkring 40 kg. Den kom med fragtmand og skulle bakses op af trappen til operatørrummet og løftes på plads i filmprojektoren. En moderne digital film kommer på harddisk og vejer en 7-8 kg. Den kan dog ikke umiddelbart afspilles. Af sikkerhedsmæssige grunde, fordi man frygter pirateri, skal biografen først have tilsendt en nøgle på e-mail fra filmselskabet. Nøglen er koden, og med den i hånden kan Dorte Gade eller hendes mand up-loade filmen på Kinos computer. Efter aftale kan filmen nu køre de næste 3-4 uger, mens selve harddisken øjeblikkeligt sendes videre til næste biograf i rækken. Er der publikum til filmen, får man tilsendt en ny nøgle, så perioden kan forlænges.

3D filmene kan vises med forskellige systemer. Kino har i samarbejde med Dortes bror Carsten, der er biografdirektør i Holbæk, valgt Dolby-systemet, som de anser for det bedste. Det bygger bl.a. på nogle dyre briller til 200 kr. stykket, som efter forestillingen skal afleveres til operatøren. Han sørger så for, at de vaskes og desinficeres, inden et nyt publikum får klemt dem ned over næsen. Brillerne bliver ødelagt, hvis de bare holdes ind under den varme hane. Kino har derfor været nødt til at investere i en speciel opvaskemaskine til den nette sum af 50.000 kr. For Filmklubbens medlemmer åbner de dyre briller for et kig ind i en betagende danseverden, som filminstruktøren Wim Wenders formidler gennem ”Pina”.

Vi siger velkommen til en ny sæson med store filmiske værker – denne gang garanteret helt uden ridser!

JV

Bestyrelsen:

Gunner Roed (formand, tlf. 97985023), Ib Lydholm (kasserer), Birthe Eisum (redaktør), Lisbeth Isaksen, Elisabet Marholt, Jørn Rasmussen, Jørgen Vestergaard.

Adresse på filmklubbens hjemmeside: http://www.filmklubben-thy.dk

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/256030950103/