De kommer ned ad trappen og ud i KINOs forhal. De har glød i øjnene og et fortroligt smil til ledsageren eller venner og bekendte uden for biografsalen: vi har haft en fælles oplevelse, vi har mødt en verden, vi ikke kendte.
Ovenstående situation glæder os, der er ansvarlige for driften af Filmklubben Thy: Endnu engang har vi ramt rigtigt. Vi udvælger film, der som hovedregel ikke har været vist i KINO (for så har man jo fået chancen der). Derfor går vi ikke efter de såkaldte mainstream-film, men finkæmmer området ”nyere film” og udvælger prisbelønnede og (ofte) oscarnominerede kvalitetsfilm. Vi sørger for geografisk og genremæssig spredning – i år dog ingen fra Bhutan og Iran, men Nord- og Sydeuropa og USA.

HVILKE film viser vi?
Som programhæftet viser er filmene produceret i Irland (2), England (2), Finland (2), Sverige (2), Norge (1), USA (1), Spanien (1), Danmark (2), Frankrig (1), Luxembourg (1) og Tyskland (2) – i adskillige tilfælde med flere nationer repræsenteret.
Vores scoop i år er The Banshees of Inisherin. Den opnåede 9 nomineringer til årets Oscar. Tár har vundet 51 internationale filmpriser, og Cate Blanchet i den altdominerende hovedrolle var nomiret til en Oscar for en fantastik præstation. Også The Quiet Girl (som er i vores program) og Close (som vi har set i KINO) var med i opløbet årets internationale Oscar.
Vi viser en enkelt ”ren” dokumentarfilm, nemlig Music for Black Pigeons, som sammen med dramaet Tár udgør de musikfilm, som vi gerne vil have repræsenteret hvert år. Og at vi så rammer jazz og klassisk musik, er jo bare godt, synes vi.
Årets udvalgte er alle (selvfølgelig) dramatiske kvalitetsfilm, og fælles for dem er, at de uden et fælles tema rammer os gennem en illusion om at gengive virkeligheden direkte, så vi oplever en sammenhængende fortælling. Det kan være om politisk/kulturel undertrykkelse (The Woddcutter Story og Pasforfalskeren) eller socialt pres (Ferskenlunden i Catalonien og The Quiet Girl). Gensyn med Paris er udløst af et terrorattentat, men er i sin problematik både tidløs og dybt eksistentialistisk.
De mere almenmenneskelige og til dels humoristiske toner anslås i Verdens Værste Menneske og Kagefabrikken.

Ordet ”Filmklub” kunne jo friste til at tro, at vi også byder på et socialt engagement. Det er (desværre) ikke tilfældet. Men vi har, også i år, indgået en aftale med de nærliggende restauranter Porto og Læ: Hvis man på dagen før eller efter forestillingerne viser sit medlemskort, vil man få rabat på 20% i Porto og 10% i Læ. Så kan man jo mødes der med sine filmvenner.
Alt dette – og her tænkes også på den uhørt lave pris for medlemskabet – kan kun lade sig gøre fordi vi har et fint samarbejde med KINO samt velvillig støtte fra annoncører og Thisted kommune.
Hermed indbyder vi til læsning af programhæftet, og vi glæder os til at byde både gamle og nye medlemmer velkommen til endnu en sæson.

/GR

Gunner Roed (formand), Henning Krogsgaard Nielsen (kasserer), Lone Hust, Lisbeth Isaksen,
Elisabet Marholt, Jørgen Vestergaard og Lars Rask Mortensen.
Redaktør: Birthe Eisum
Webmaster: Thomas Eisum