HVEM er vi?
Sidste år var vi omkring 250 medlemmer af foreningen Filmklubben Thy – og vi regner med at fastholde det pæne medlemstal. Det er anderledes stabilt nu end omkring 1990, hvor foreningen var ved at lukke. Den klarede skærene – og vi har således en filmklub, der har eksisteret siden 1981.
Bestyrelsen består af 5 pensionerede lærere, en sygeplejerske og en filminstruktør – alle dedikerede ”cineaster”, som det hedder, når man har et lidenskabeligt forhold til filmkunsten. Og vi synes, at det er vigtigt for Thisted, at vi også som en forening for kvalitetsfilm kan siges at være en del af det kulturelle mønster i kommunen.

HVAD laver bestyrelsen?
Vi orienterer os løbende om aktuelle film: Hvad skriver anmelderne i aviser og filmtidsskrifter? Hvilke film vinder priser? Hvad viser KINO i Thisted lige nu? Når året er gået, har vi en liste over film, vi gerne vil se og vise i KINO – med den vigtige tilføjelse, at hvis en bestemt film vises i KINO, kan vi ikke bestille den til filmklubben. Fair nok – vi kan jo se den i den ordinære spilletid. Nu kan KINO (heldigt for os) ikke vise alle gode film – og enkelte er måske for ”smalle” til at KINO viser dem. Fælles for de af os udvalgte film er, at de er af høj kunstnerisk kvalitet, dvs. de har fået gode anmeldelser og evt. vundet priser på diverse filmfestivaler.

HVOR foregår det?
I KINO Thisted, selvfølgelig. Her har vi gennem mange år haft et fortrinligt samarbejde med familien Gade med (nu) Dorte i spidsen. Det er en ordning præget af gensidig glæde og tilfredshed – og tak for det!

HVILKE film viser vi?
Det helt overordnede kriterium for de film, vi gerne vil vise, er kvalitet. Det sikrer vi gennem gode anmeldelser og evt. vundne priser. Vi sørger også for en international spredning, og endelig forsøger vi en genremæssig diversitet. Ser vi bort fra dokumentarfilm, går de fleste spillefilm under betegnelsen drama. I årets program gælder det fx Aga, Cold War og Girl. Drama kan tones i retning af komedie – her kan vi pege på Lys i mørket og Vice. Beast er repræsentant for drama/thriller – og endelig er krimi/western-genren repræsenteret med Sweet Country.
Det ligger i sagens natur (spredningen), at årets film ikke har noget fælles tema. De levende billeder skal ramme os gennem en illusion om at gengive virkeligheden direkte, så vi oplever en sammenhængende fortælling. Det kan være om politisk/kulturel undertrykkelse (Trækfugle og Ága), social nød (Kapernaum, som anmelderen Michael Bo i ekko så ”gennem et regulært tårebad”) eller (i den mere muntre afdeling) en hudfletning af amerikansk storpolitik (Vice).

HVORDAN gør vi det?
Som ovenfor antydet støtter vi os på anmeldere – og vi har vores favoritter. En af dem er Kim Skotte. Sidste år opregnede han ”Årets bedste internationale film”. På listen over de 10 bedste er Cold War, om undertrykkelsen af den polske folkekultur, som vi slutter sæsonen med den 2. april.
Til bestyrelsens repertoiremøde har de enkelte medlemmer forberedt sig ved læsning af diverse anmeldelser af de film, vi har samlet på listen. Vi stemmer, helt demokratisk, om de enkelte kvalitetsfilm. Derefter fordeles arbejdet med omtalen af de 12 film mellem bestyrelsesmedlemmerne – og så er vi næsten klar til den nye sæson. Dog skal vi lige rundt til annoncørerne for at forny annoncerne før redaktøren og trykkeriet afslutter processen.

HVORFOR gør vi det?
Vi kan ikke lade være. Vi har et fornøjeligt og konstruktivt samarbejde i bestyrelsen, og vi er glade for at have personlige relationer til mange af filmklubbens medlemmer. Det er altid rart at være sammen med venner og bekendte om at se en god film! Det er også en tilfredsstillelse at se nye ansigter i biografen og således mærke, at foreningen lever og trives på trods af et stadig mere udbredt tilbud på de sociale medier og streamingtjenester. Så VELKOMMEN til alle i den nye sæson!

Links:
Hjemmesiden: http://filmklubben-thy.dk/ med tilmelding, vedtægterne, omtaler af film og trailers.
Facebook: https://www.facebook.com/filmklubbenthy/ med begivenheder og kommunikation.

/GR