Velkommen til sæson 2010 – 2011

I næsten 30 år har vi i Filmklubben Thy ladet os berige og underholde af filmkunst, som ellers ikke ville optræde på de thylandske breddegrader. Bevares – nogle af filmene ville kunne købes eller lejes på DVD, og det er helt fint; men selv de bedste fladskærme hjemme i dagligstuen kan ikke hamle op med biografens teknik og næsten uforklarlige magi. Her fyldes øjne og øren med tankevækkende og sanselige indtryk, og fællesoplevelsen er en medvirkende faktor, hvad enten man griner, græder eller gyser. Skal man være højtidelig, kan man tale om Filmklubben Thy som et kultisk rum for kunstneriske oplevelser uden sidestykke, og vel at mærke ikke kun for de få. Her er plads til alle, unge og gamle, dog ikke børn, som henvises til deres egen klub.

Vi kommer vidt omkring i år. Film fra Japan, Frankrig, Tyskland, Italien, Østrig, Canada, USA, Norge og i år to film fra Danmark. Drama, komedie, opera, socialrealisme, romantik, dokumentarisme. Der er dog ikke blevet plads til en klassiker – alle film er produceret indenfor de sidste par år, og flere er prisbelønnede.

I fire sæsoner har det kostet 300 kr. for 12 kvalitetsfilm i Filmklubben Thy. I de samme år er det blevet dyrere at købe en biografbillet. Almindelige prisstigninger hos udlejningsselskaberne slår nu igennem, så bestyrelsen har besluttet at sætte prisen op til 350 kr. for sæsonen 2010-11.

Filmklubben får ikke som mange andre kulturelle foreninger støtte fra kommunen. Svaret er ganske enkelt opbakning fra vore trofaste medlemmer, som møder op år efter år, torsdage efter torsdage, og slår sig ned i de komfortable biografstole i Kino 1-2-3.

Normalt vises filmene i den store sal, men af tekniske årsager vil nogle af de sene forestillinger (kl.18.45) finde sted i sal 3.

Velkommen i klubben, endnu en gang!

Bestyrelsen:

Gunner Roed (formand, tlf. 97985023), Ib Lydholm (kasserer), Birthe Eisum (redaktør), Lisbeth Isaksen, Elisabet Marholt, Jørn Rasmussen, Jørgen Vestergaard.